Pregrada.info - nezavisni pregradski portal

Kolumne

30.01.2008. 21:33:00 - Ivan Kantoci, Vanč

Zajedno jači

Kipić 'Sv. Ana u troje' iz kolekcije Nadbiskupskog muzeja u Utrechtu, Nizozemska, 34 bake s područja Krapinsko-zagorske županije koje su se prijavile na manifestaciju i natjecanje "Babičini kolači", te želje organizatora kako bi se održavale i promovirale tradicionalne vrijednosti, važnost žena, a naročito baka u životu zagorskih obitelji, potakle su me na  razmišljanje i uspoređivanje.

Sv. Anu, Isusovu baku, u pregradskom se kraju štuje od davnina. Crkva Sv. Ane u Plemenšćini Gornjoj spominje se 1639. godine. Kipić 'Sv. Ana u troje' prikazuje sv. Anu sa  kćerkom Marijom i unukom Isusom. Novozavjetni tekstovi ne spominju Marijine roditelje, ali se imena Marijinih roditelja, Ane i Joakima spominju u vrijeme prvih kršćana u apokrifnom 'Jakobovom proto-evanđelju'. Jakobovo proto-evanđelje prevedeno je u 6. stoljeću na latinski jezik, što je pridonjelo većem poznavanju i porastu štovanju Ane i Joakima u Europi. U 15. stoljeću sv. Ana je bila jedan od najpoznatijih i najdražih svetaca u Europi.  Isusovoj baki pripisivala se posebna moć kao nebeskoj zagovornici kod njezina unuka. Baka Ana u ovom kipiću simbolizira plodnost i rast; ona je majka iz koje potjeće velika i sveta obitelj. U ono vrijeme u mnogim su mjestima osnivane bratovštine sv. Ane koje su zauzimaju za gradnju kapela i crkvi sv. Ane.  U 15. stoljeću sv. Ana je na kipovima gotovo uvijek prikazana stojeći kao odrasla osoba, s Marijom kao malom djevojčicom u svojoj ruci i s Isusom bebom u Marijinu krilu, ili Ana sjedeći s Marijom kao malom djevojčicom u svom krilu, dok Marija u svom krilu drži dijete Isusa. Ovakovo prikazivanje 'Sv. Ane u troje' do početka 16. stoljeća isticalo je Aninu važnost u trojcu Ana, Marija i Isus: Ana, kao Isusova baka, bila je najmoćnija. U 16. stoljeću dolazi do promjena. Marija postaje ravnopravna s Anom i prikazuje se kao odrasla mlada žena. Marija sjedi ili stoji desno od Ane. Ana često drži otvorenu knjigu (Bibliju) u svom krilu ili u ruci. U drugoj ruci drži često neki plod, najčešće jedan grozd. Odjeveni ili neodjeveni mali Isus sjedi u Marijinu krilu ili stoji između dvaju žena i na putu je prema baki Ani.

Kipić 'Sv. Ana u troje' može potaknuti na razmišljanje o velikoj važnosti koju bake i djedovi imaju za njihovu unučad. Srednjoj generaciji treba namjanje zavidjeti, jer ona nosi teret nove i stare generacije. Starost i djetinstvo imaju puno toga zajedničkog. Životna su to razdoblja u kojima se s puno opuštenosti gleda prema brigama koje će tek doći ili iz kojih se izašlo. Djeca i starije osobe otvoreni su dojmovima. Oni vide više i bolje jer su izvan opterečujućih osjećaja. Upravo se zbog toga tri generacije i trebaju držati zajedno. Zajedno su jači.     

Ivan Kantoci, Vanč
Bussloo, 30. siječnja 2008.

Arhiva kolumni

Reklama
My Way